Blogit ovat yleistyneet hurjasti muutaman viimeisen vuosikymmenen aikana. Kuluneiden kymmenen vuoden aikana kuvioihin ovat tulleet myös mikroblogit, jotka muistuttavat tavallisia blogeja mutta toimivat hieman eri tavoin. Mikroblogin ylläpitäminen on tavallisen blogin ylläpitämistä vaivattomampaa ja nopeampaa. Mutta mitä ovat niin kutsutut nanoblogit?
Mikä on mikroblogi?
Moni meistä ei ole tuttu mikroblogi-käsitteen kanssa, mutta meistä lähes jokainen on varmasti jo tietämättään tutustunut mikroblogin tai toisenkin toimintaan. Jos tunnet Twitterin, tunnet mikroblogit. Mikroblogien idea on, että käyttäjä jakaa lyhyitä, usein 140:n merkkiin rajoittuvia tilapäivityksiä. Usein omasta mikroblogistaan voi seurata myös muiden blogipäivityksiä.
Mikroblogin määritelmä on silti vielä utuinen, sillä se elää ja muuttuu kaikenaikaa ja hakee lopullista muotoaan. Mikroblogilla on monia yhtäläisyyksiä liveblogien kanssa, mutta viestien pituus on lyhyempi. Näitä kahta yhdistää päivitysten teema, joka yleensä liittyy siihen mitä juuri nyt on tapahtumassa. Myös päivitysväli on yleensä todella lyhyt, moni päivittää mikroblogiaan jopa muutaman tunnin välein. Mikroblogit ovat yleensä ilmaisia ottaa käyttöön, mutta saattavat sisältää palvelun sisäisiä maksullisia lisäpalveluita. Jollain tavalla myös Facebookin käyttäminen voidaan luokitella mikrobloggaamiseksi, jos päivitykset pysyvät lyhyinä ja päivitystahti tiheänä.
Mikroblogien nousu
Mikroblogien esi-isänä pidetään tumbleblogeja, joista ensimmäinen on Christian Neukirchenin Anarchaia. Noina aikoina ei kuitenkaan käytetty termiä mikroblogi, joka vakiinnutti asemansa kielessämme vuonna 2007. Yleistymiseen johtivat esimerkiksi Twitterin yleistyminen ja nousu. Vuonna 2007 mikroblogeja oli olemassa 111 kappaletta. On otettava huomioon, että jokainen Twitter-tilin omistaja ei ole mikrobloggaaja.
Twitter aloitti toimintansa vuonna 2006. Twitter on kaikkein suosituin kaikista mikroblogipalveluista. Neljän vuoden aikana palveluun oli rekisteröitynyt 105 miljoonaa käyttäjää ja vuonna 2011 käyttäjiä oli jo noin 200 miljoonaa. Twitterin päätuntomerkki on, että viestit voivat olla vain 140 merkin mittaisia, vaikkakin Twitter on parhaillaan tekemässä kokeilua, jossa merkkimäärä tuplataan 280 merkkiin. Yksinkertaisen luonteensa vuoksi Twitter on kerännyt yhä vain kasvavan käyttäjäjoukon, jonka muassa on muun muassa Yhdysvaltain presidentti Donald Trump, Suomen Poliisi, lukuisia julkisuuden henkilöitä ja poliitikkoja sekä tietenkin valtava määrä yksilöitä ja yrityksiä. Aktiivisien käyttäjien määrän takia palvelun tietotulva on valtava ja palvelua on vaikeaa valjastaa todelliseen hyötykäyttöön.
Jotkut ovat kritisoineet Twitterin määrittelyä mikroblogiksi, sillä toisinaan palvelu vaikuttaa enemmän keskustelufoorumilta kuin miltään muulta. Twitterissä ei ole olemassa varsinaisia blogiposteja eikä blogikommentteja. Tämä tuo keskustelun mikroblogi-määritelmän ajankohtaisuudesta pöydälle. Mikä mikroblogi oikeastaan edes on? Onko kyseessä vain tilapäivitys? Jos kommenteista ja postauksista on kyse, onko Facebook siis enemmän mikroblogi, kuin Twitter?
Muita mikroblogipalveluita
Twitter ei ole ainut mikroblogipalvelu. Vuonna 2009 Google lanseerasi oman palvelunsa nimeltä Google Wave, joka suunnattiin ryhmätyön tekemiseen. Palvelun avulla oli mahdollista toteuttaa ryhmätyöskentelyä reaaliajassa verkkoympäristössä. Palvelun nimi tuli “aalloista”, joita viestiketjuja muodostivat. Palvelu kuitenkin suljettiin vain kolme vuotta myöhemmin.
Vuonna 2008 avattiin toinen Twitterin kaltainen palvelu Identi.ca, joka perustui StatutNet-teknologiaan. Toisin kuin Twitterissä, Identi.ca:ssa oli mahdollisuus myös luoda käyttäjäryhmiä ja tägejä, joita pystyi liittämään viesteihin, käyttäjiin tai omaan tiliin. Näiden lisäksi aikojen saatossa on nähty muun muassa myös Plurk, Jaiku, Qaiku, Yammer, Socialcast sekä monia muita mikroblogipalveluita.
Yhteenveto
Mikroblogi on moderni käsitys blogille, jossa jaetaan vain lyhyitä, usein noin 140 merkkiin rajoittuvia viestejä tiheällä päivitysvälillä. Moni tuntee Twitterin kaikkein suosituimpana mikroblogialustana, mutta moni on kritisoinut Twitterin olevan enemmänkin keskustelufoorumi kuin mikään muu. Netissä on myös monia muita mikroblogipalveluita, jotka eroavat Twitteristä ominaisuuksillaan. Jollain tapaa jopa Facebookia voi kutsua mikroblogiksi. Jokainen sosiaalisen median eri kanavilla käyttäjätilin omistava ei kuitenkaan ole mikrobloggaaja.