Mikroblogipalvelu Twitter avasi silmänsä internetin maailmaan vuonna 2006. Sen käyttäjät voivat nykyään kirjoittaa 280 merkin pituisia tilapäivityksiä tai viestejä muille käyttäjille, lukea toisten päivityksiä sekä jakaa kuvia tai muiden päivityksiä seuraajilleen. Twitter aloitti 140 merkin rajoituksella, mutta vuonna 2017 kokeilun jälkeen siirtyi käyttämään tuplasti enemmän merkkejä. Twitteriä pystyy nyt myös käyttämään ensimmäistä kertaa suomen kielellä.
Twitterin perustaminen ja ensivuodet
Twitterin kehittäminen oli hyvin nopeaa ja vain neljässä kuukaudessa se oli valmis julkaistavaksi. Palvelun suosio lähti heti nousuun ja vuonna 2009 Twitter listattiin kolmanneksi käytetyimmäksi sosiaalimediaksi maailmassa. Alkuvuonna 2010 päivittäin lähetettiin jo yli 50 miljoonaa twiittiä. Vuotta myöhemmin määrä oli kasvanut jo 140 miljoonaan päivittäiseen twiittiin. Vuonna 2014 Twitter ilmoitti että sillä on yli 200 miljoonaa aktiivista käyttäjää. Twitteristä tuli oma yhtiönsä vuonna 2017, kun se osti ulos muut rahoittajat ja osakkeenomistajat.
Alkuvuosien suosion jälkeen Twitter on ostanut useita muita nettipalveluita, teknologiayrityksiä tai kuvanjakopalveluita kuten videopalvelu Vinen, jonka se julkaisi uudelleen markkinoille sovelluksena. Twitterillä on oma sovelluksena mobiililaitteille, joidenka käyttäjät twiittaavat tutkimusten mukaan eniten. Vuonna 2013 Twitter listautui New Yorkin pörssiin ja yhtiön perustajajäsenistä tärkeimmät olivat Evan Williams, Jack Dorsey, Biz Stone ja Noah Glass.
Suomalaiset eivät ole ahkeria Twitterin käyttäjiä
Eniten Twitteriä käyttävät amerikkalaiset. Se on supersuosittu myös Aasian maissa, etenkin Japanissa. Vuonna 2012 julistettiin että Twitteristä oli tullut Japanin suosituin sosiaalimediaverkosto Facebookin jälkeen eikä mikään maa ole tätä vielä pystynyt päihittämään. Suomalaisten Twitter-käyttäjien määrää on vaikea arvioida, mutta niitä on arvioiden mukaan noin puoli miljoonaa. Twitterin kulta-ajan aikaan vuonna 2013 palvelu oli suuressa suosiossa suomalaisten keskuudessa, mutta suosio on hiipunut siitä lähtien. Aktiivisia twiittaajia on enää noin 115 000 eikä Twitter enää pysty kilpailemaan Facebookin kanssa. Facebookissa on arvioitu olevan yli puolet 13-64-vuotiaista suomalaisista.
Mikä on Twitterin suosion salaisuus?
Twitterin suosio on perustunut sen lyhyeen ja ytimekkääseen kirjoitteluun, joka oli alusta asti saatavilla mobiilisti. Yhdysvalloissa suuret julkkikset ovat kirjautuneet myös Twitteriin. He twiittaavat aktiivisesti omia kuulumisiaan ja heillä on kymmeniä miljoonia seuraajia. Kysytään vastatakseen Twitter avasi uuden kanavan fanittaa lempitaiteilijoita, poliitikkoja sekä muita kuuluisuuksia. Tämänhetkinen tunnetuin aktiivinen twiittaaja maailmassa on kenties Yhdysvaltojen presidentti Donald Trump.
Suomessakin Twitteriä käyttävät työnsä puolesta eniten poliitikot sekä muut vaikuttajat. Twitter oli hyvin suosittu etenkin vuoden 2015 eduskuntavaaleissa, jolloin yli puolet ehdokkaista oli avannut tilin.
Sosiaalisen median ja Twitterin kuuluisuuteen nostama #-merkki tai aihetunniste on niputtanut tietyt twiitit aiheryhmien alle, joita voi seurata ja reagoida reaaliajassa. Tämä on ollut erityisen tärkeää suurten luonnonmullistusten, poliittisten myrskyjen sekä vaikka seminaarien aikana. Trendikkäät eli eniten jaetut aihetunnisteet listataan aina Twitterin sivustolle, jolloin seuraaminen on helpompaa.
Twitterin on jopa sanottu olleen tärkeä viestintäkanava suuria poliittisia protesteja ennen ja sen aikana. Näitä protesteja olivat esimerkiksi vuoden 2013 jättiprotestit hallitusta vastaan Brasiliassa ja Turkissa. Twitter oli usein ainoa kanava, josta sai reaaliaikaista tietoa protestin kulussa etenkin Turkissa, ja Twitteristä syntyi legenda nuorten turkkilaisten keskuudessa sananvapauden puolustajana.
Twitterin tulevaisuus on avoin
Suomessa hiipuvan suosion ei uskota lopettavan Twitterin käytön vaan se pysyy edelleen ajankohtaisena. Palvelussa tapahtuu monia somekohuja, joita tullaan seuraamaan. Mainostaminen on tehty jo mahdolliseksi palvelun kautta, joten yritykset voivat kehittää uusia tapoja käyttää julkaisuja hyväksi markkinointistrategiassaan.